Marklin 37416 Bruksanvisning

Läs nedan 📖 manual på svenska för Marklin 37416 (24 sidor) i kategorin modelltillverkning. Denna guide var användbar för 3 personer och betygsatt med 4.5 stjärnor i genomsnitt av 2 användare

Sida 1/24
Modell der Reihe Rc 3
37416
2
Information om förebilderna:
Med elloket Rc1 fick svenska Statens Järnvägar (SJ) redan år
1967 sitt första serietillverkade lok i en lokserie med thyristor-
styrning. År 1969 följdes denna lokserie av en ny, förbättrad
och lättare variant av loket, Rc2, som i sin tur år 1970 följdes av
de ännu snabbare loken i serie Rc3. År 1975 kom ytterligare en
förbättrad variant, Rc4, med lätt ombyggt chassi och försett med
inbyggd slirskyddskontroll. 1982 kom Rc5 med nya motorer och
större takströmavtagare och strax därefter, 1986, så kom den
ännu snabbare lokvarianten Rc6.
lla lokens grundkonstruktion, avseende design, mått på karos-
serier och underreden har förblivit i stort sett oförändrad under
årens lopp. Detta gäller även de 4 ASEA-motorernas maskinst-
yrka på tillsammans 3.600 kW. Högsta tillåtna hastighet för stan-
dardversionerna är 135 km/h och för de snabbare versionerna
160 km/h. Lokens totalvikt varierade mellan 80 t, 76,8 t och 78 t.
Informationen zum Vorbild:
Mit der Elektrolokomotive Rc1 erhielten die Schwedischen
Staatsbahnen (SJ) schon 1967 die erste serienmäßig mit Thyris-
torsteuerung ausgerüstete Lokomotivbaureihe. Ab 1969 folgten
die verbesserte, leichtere Reihe Rc2 und 1970 die schnellere
Rc3, ab 1975 die am Chassis leicht veränderte Rc4 mit Schleu-
derschutz. Neue Motoren und größere Dachlüfter hatten die Rc5
ab 1982 erhalten und die wiederum schnellere Rc6 ab 1985.
Die Grundkonstruktion, Aufbau- und Fahrgestellmaße sowie das
Design sind bei allen Maschinen nahezu gleich geblieben, eben-
so die Leistung der 4 ASEA-Motoren mit zusammen 3 600 kW.
Die zulässige Höchstgeschwindigkeit beträgt 135 km/h, bei den
schnelleren Versionen 160 km/h. Das Gesamtgewicht entwickelte
sich von 80 t über 76,8 t auf 78 t.
3
Information about the prototype
As early as 1967 the Swedish State Railways (SJ) acquired in the
Rc1 electric locomotive their first regular production locomotive
class equipped with thyristor control. Starting in 1969 came the
improved, lighter in weight class Rc2 and in 1970 the faster Rc3,
starting in 1975 the Rc4 with modest changes in the frame and
with wheel slip control. New motors and larger roof vents were
applied to the Rc5 starting in 1982 and the still faster Rc6 starting
in 1985.
The basic design, body and driving gear dimensions has
remained almost the same with all of these units, including the
4 ASEA motors’ total output of 4,828 horsepower. The maximum
permissible speed is 135 km/h / 84 mph, 160 km/h / 100 mph for
the faster versions. The total weight has changed from 80 metric
tons to 76.8 metric tons and finally 78 metric tons.
Informations concernant le modèle réel
Avec la locomotive Rc1, les Chemins de fer Suédois (SJ) inau-
guraient, déjà en 1967, la première série de machines équipées
en série de la régulation par thyristors. A partir de 1969, on a
vu apparaître la série Rc2, plus légère et améliorée et, en 1970,
la série Rc3 plus rapide encore. Enfin, en 1975, naissait la série
Rc4 légèrement modifiée au niveau du châssis avec système
d’antipatinage.
A partir de 1985 sortaient la série Rc5 équipée de nouveaux mo-
teurs et de plus gros ventilateurs de toiture ainsi que la série Rc6
plus rapide encore que les précédentes.La construction de base,
les dimensions de la caisse et du châssis ainsi que le design sont
restés à peu identiques sur toutes les locomotives. De même, la
puissance des 4 moteurs ASEA, équivalente à 3 600 kW, est restée
inchangée. La vitesse maximale autorisée atteint 135 km/h mais,
sur les versions plus rapides, elle peut atteindre 160 km/h. Le
poids total est passé de 80 t à 76,8 pour atteindre finalement 78 t.

Produktspecifikationer

Varumärke: Marklin
Kategori: modelltillverkning
Modell: 37416

Behöver du hjälp?

Om du behöver hjälp med Marklin 37416 ställ en fråga nedan och andra användare kommer att svara dig